Laukaan Omaishoitajat SAMARIA ry

Toimintakertomus 2011

VERTAISTOIMINTA

• Omaishoitajien vertaisryhmä kokoontui edelleen kerran kuukaudessa, aina kuukauden 1. torstaina. Kokoontumispaikkana 1.9.2011 saakka oli Keskustie 12:ssa sijaitseva toimitila. Kirpputorin vesivahinkoremontin vuoksi tila jouduttiin ottamaan varastotiloiksi, jolloin vertaisryhmä siirtyi päiväsairaalan tiloihin. Laukaan kunta on tarjonnut päiväsairaalassa kahvitarjoilun. Yhdistyksen edustajana ryhmässä oli Annikki Kinnunen
  • Omaishoitajien vertaisryhmä Lievestuoreella kokoontui kuukauden viimeinen torstai klo 14.30 Männikössä päiväkeskuksen tiloissa. Päiväkeskuksen työntekijä Heidi Puttonen on ollut vertaisryhmän vetäjänä
  • Tarja Al Hananin ja Tuija Takalan aloitteesta Laukaan Seurakunta yhdessä Samarian kanssa päätti perustaa uuden vertaisryhmän lastaan hoitaville omaishoitajille
  • 10.8. Eila ja Annikki Kinnunen neuvottelivat Vanhuspalvelujohta Leila Jylhän kanssa vertaistukiryhmän kokoontumisesta. Neuvottelun tuloksena kunta tarjoaa päiväsairaalan kokoustilan ja kahvit

VAIKUTTAMINEN

• yhteistyö Laukaan kunnan ja seurakunnan kanssa jatkui
  • 24.3.2011 Eila osallistui Nordean järjestämään tiedotustilaisuuteen ”Yhdistykset tutuiksi”.

PAIKALLINEN YHTEISTOIMINTA

• Omaiset ja läheiset –liiton avainapteekkien kanssa tekemän yhteistyösopimuksen tiimoilta Tarja Al Hanan ja Eila Naukkarinen osallistuivat ulkoilmatapahtumaan apteekin edustalla 19.3.2011. Avainapteekit lahjoittavat osan tiettyjen reseptittä saatavien lääkkeiden tuotosta Omaiset ja läheiset –liitolle, joka jakaa tuoton jäsenyhdistyksille

TIEDOTTAMINEN

TILAISUUDET

Helmikuu

• 15.2. Eila Naukkarinen ja Tarja Al Hanan neuvottelussa Laukaan apteekissa koskien Avainapteekkien ja Omaiset ja läheiset –liiton yhteistyötä

Huhtikuu

• 29.4. Vappuvipinät Sarahovissa

Toukokuu

• 4.5. Kaaripuiston siivoustalkoot
  • 4.5. Osteoporoosi-iltapäivä Sarahovissa. Luennoitsijana Ttm Armi Puttonen. Tilaisuudessa keskusteltiin vilkkaasti osteoporoosin ennaltaehkäisystä ja hoidosta. Kaavailtu apteekin tietoisku peruuntui.
  • 24.5.2011 saimme kutsun Omaishoitajat ja Läheiset –Liiton 20-vuotisjuhlaan Helsingin yliopiston juhlasaliin.  Samarian hallitus valitsi yhdistystä edustamaan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan. Kutsu kuitenkin jouduttiin perumaan ja illalliskortit palauttamaan yhteensattumien vuoksi

Kesäkuu

• 9.6. Kokoontuminen SPR:n kanssa päiväsairaalassa jossa keskusteltiin mahdollisesta yhteistyöstä
  • 11.6. osallistuttiin Sararanta puskii -tapahtumaan. Eila osallistui tapahtuman kulkueeseen. Tarja Al Hanan ja Tuija Takala pitivät kojua, jossa oli tietoa yhdistyksestä, lisäksi kojulla oli arvontaa, kahvia ja makkaraa.
  • 28.6. Yhdistyksen virkistyspäivänä osallistuttiin Nordean järjestämään  Kuusan kanavateatterin esittämään maalaiskomedia Tankki täyteen -esitykseen.

Syyskuu

• 21.9. kirpputorin remontin suunnittelupalaveri
  • 23.9. talkoot kirpputorilla, keittiön ja varaston, sekä osan myymälästä tyhjennys tavaroista

Lokakuu

• 2.10. Yhteinen juhla vapaaehtoistyötä tekeville Laukaan kirkossa. Järjestäjinä olivat Laukaan seurakunta ja Laukaan kunta. Yhdistyksestä tilaisuuteen osallistui Eila.
  • 6.10. Päiväsairaalan avoimet ovet
  • 8.10. Omaishoitajien virkistysilta Tupaswillassa Kolme sukkulaa -esityksen parissa. Tilaisuuteen mentiin omilla kyydeillä sekä tilataksilla.
  • 20.10. Arvo Tammenojan hautajaistilaisuus
  • 20.10. Omaishoitajien kirkkopyhä  teemana ”Onneksi on omaishoitaja”. Eila luki tilaisuudessa Samarian edustajana päivän tekstin. Tämän jälkeen seurakunta tarjosi ruuan ja kahvin seurakuntatalolla. Seurakunnasta osallistui pääjuhlaan Juha Niemistö, Jouni Vaaja ja Arto Muurikainen.

Marraskuu

• 21.11. Ympyrästä ulos- hankkeen päätöstilaisuus Hotelli Vuolakkeessa. Esillä oli tietoa mm. hankkeen käynnistämisestä, kulusta ja tuloksista. Kukitettiin projektityöntekijät, ohjausryhmän jäsenet, tilintarkastajat ja kotipalvelu sekä paikalla olleet omaishoitajat ja hoidettavat. Lisäksi osallistujille jaettiin projektin tuotoksena syntynyt opas: ”Omaishoitajana – Tietoa omaishoidosta”.

Joulukuu

• 4.12.Joulujuhla omaishoitolapsiperheille Varjolan tilalla
  • 10.12. Joulun valo –tilaisuus Äijälässä Satu ja Arto Rantasen kotona. Ohjelmassa joululauluja ja kahvitarjoilu. Tilaisuuteen mentiin omin kyydin.
  • 10.12. Pikkujoulut lastaan hoitaville omaishoitajille ja heidän lapsilleen Puustellin työkylässä. Samaria ry osallistui tilaisuuteen tukijana.

KOKOUKSET

• hallitus kokoontui 5 kertaa
  • yhdistys kevät- ja syyskokoukseen

VARAINHANKINT A
  • kirpputoritoiminta: myymälänhoitajana toimi Raija Haapala, kesälomittajana Riku Repo ja Armi Puttonen
  • lauantaityöntekijöinä hallituksen jäsenistä: Ritva, Tarja, Armi, Eila, muut vapaaehtoiset: Anja Hytönen, Leena Malinen, Saara Kovanen, Annikki Laitinen, Sisko Lehtoranta, Riku Repo, Anja Savolainen, Anneli Tuunainen, Kirsi Lipsonen, Anita Valkama
  • kirpputorin remontin vuoksi vapaaehtoisilla on riittänyt siirtelytyötä, suurena apuna raskaiden huonekalujen siirtelyssä on ollut Hannu Åkerman.
  •  kirpputorilta poistettujen vaatteiden kuljetukseen ovat osallistuneet Eila, Jarmo ja Virva Naukkarinen ja Raija Haapala, Ritva Markkanen Anja Hytönen ja Leena Malinen ovat osallistuneet vaatteiden säkittämiseen.
  • myynnistä poistettavien vaatteiden vienti vaikeutui, kun Jyväskylän Seppälässä oleva Katulähetyksen keräyspiste lopetti toimintansa, syksyllä kaksi kertaa tavaroita haki Karlsson, joka peri euron säkiltä ja kertoi tavaroiden menevän Venäjälle. Joulun alla hän kuitenkin ilmoitti, että hinnat ovat kaksinkertaistuneet, eli musta säkki maksaa 2 euroa. Hinnan mentyä näin korkeaksi ei ollut järkevää käyttää tätä palvelua
  • kortit ja adressit

LAHJOITUKSET

• Laukaan apteekki lahjoitti joulumuistamisrahat yhdistykselle vuonna 2011.

KOULUTUS

• Tarja Al Hanan Jyväskylässä LOVE – loma- ja vertaisohjaajakoulutuksessa 4.-5.2.

Laukaan Omaishoitajat SAMARIA ry:n jäsenedut vuonna 2011

-        ajantasaista tietoa omaishoitoa koskevista säädöksistä ja eduista

-        Peurungasta etuja jäsenkortin esittämällä:

-        10 % alennusta kylpylän hoidoista, saunasta ja uinnista

-        2 € alennus kuntosali- ja uintimaksuista

-        henkilökohtaisen omaishoitajaloman omavastuuosuuden tositetta vastaan (max n.100 €, edellytetään vähintään vuoden jäsenyys)

-        omavalintaisia hoitoja (hieronta, kasvo- tai jalkahoito) yhdistyksen lukuun (max 50 €)

-        vertaistukiryhmät:

-        päiväsairaalan alakerrassa kuukauden ensimmäinen torstai klo 18.00

-        Lievestuoreella päiväkeskuksen tiloissa kuukauden viimeinen torstaisin klo.14.30

-        kuntoliikuntaa yhdistyksen varoilla Sarahovissa, tiedustelut puh. puh 040 - 8366 646

-        vertaistukea ja yhteistä toimintaa mm. Laukaan seurakunnan kanssa

-        Yhdistys korvaa teatterilipusta 6 € tositetta vastaan

-        Henkilöjäsenmaksu 20 €, yritysjäsen 50 €.

-        Jäsenlomakkeita saa Samarian kirpputorilta osoitteesta Laukaantie 11.

Etusivulle