Laukaan Omaishoitajat SAMARIA ry

Toimintakertomus 2010

Vertaistoiminta - Vaikuttaminen - Paikallinen yhteistoiminta - Tiedottaminen - Tilaisuudet - Kokoukset - Kehittämistoiminta - Varainhankinta - Lahjoitukset - Koulutukset

Etusivulle

VERTAISTOIMINTA

• Kuuselan omaishoitajien ryhmä kokoontui edelleen kerran kuukaudessa, aina kuukauden 1. torstaina. Kokoontumispaikka muuttui 1.6.2010 alkaen Kuuselasta Palvelutalo Sarahoviin. Laukaan kunta ja yhdistys jakoivat kahvitarjoilu kustannukset puoliksi kokoontumispaikan muuttumisen jälkeen. Yhdistyksen edustajana ryhmässä oli Annikki Kinnunen.
  • Omaishoitajien vertaisryhmä Lievestuoreella kokoontui kuukauden viimeinen torstai klo 14.30 Männikössä päiväkeskuksen tiloissa. Ryhmätoimintaan kuului keskusteluja, asiantuntijoiden vierailuja ja kevätretki yhdessä Laukaan vertaisryhmän kanssa Kallioplanetaarioon 4.6.2010. Yhdistyksestä oli ryhmän mukana projektityöntekijä Armi Savimäki syyskuuhun asti. Lokakuusta eteenpäin ryhmän mukana jatkoi päiväkeskuksen työntekijä Heidi Puttonen.

VAIKUTTAMINEN

• Yhteistyö jatkui kunnan viranhaltijoiden kanssa; yhdistys mm. kutsui viranhaltijoita hallituksen kokoukseen antamaan ajankohtaista tietoa omaishoidontuen kriteereistä.
  • Vanhuspalvelujohtaja Leila Jylhän kanssa tavattiin ja keskusteltiin sekä ajan tasaistettiin tietoja vanhuspalveluiden ja omaishoidon tilanteesta ja tulevaisuuden näkymistä useaan otteeseen. Yhdistys toi esiin omaishoitajien kovan tarpeen projektin kaltaiselle palvelulle.

PAIKALLINEN YHTEISTOIMINTA

• Yhteistyötä tehtiin seurakunnan kanssa mm. virkistystapahtumissa ja Vapaaehtoistyön askelmerkit - työryhmän merkeissä.
  • Suomen Punaisen Ristin omaishoitajien tukitoiminta hanke aloitti toimintansa Laukaan alueella ja yhdistys mm. jakoi SPR:n tarvekartoituskysely jäsenilleen ja antoi toimitilansa koulutuskäyttöön.

TIEDOTTAMINEN

• Jäsenkirjeitä lähetettiin vuoden aikana jäsenistölle 4 kpl.
  • Ajankohtaisista asioista tiedotettiin Laukaa-Konnevesi lehden seuratoimintapalstalla
  • Yhdistyksen kotisivut
  • Samarian Kamari- kirpputorin ilmoitustaulu
  • Toimitila

TILAISUUDET

Tammikuu

• 13.1. Yhteistyöilta Suomen Punaisen Ristin Laukaan osaston kanssa. Mukana oli myös SPR:n Länsi-Suomen läänin aluepäällikkö Tero Hintsa. Illan aikana keskusteltiin yhteistyömahdollisuuksista esimerkiksi ystäväntoiminnan ja projektin kesken. Tero Hintsa esitteli uutta omaishoitajien tukitoiminta hanketta, jossa myös Laukaa on mukana. Yhdistyksestä oli mukana Eila Naukkarinen ja Armi Savimäki.
  • 15.1 Yhdistyksen hallituksen oli palaveri Laukaan Suolahuoneella, tiedotusta ajankohtaisia asioita. Palaveriin osallistui Mikael Hammarén, Eila Pulkkinen, Ritva Markkanen, Saara Kovanen, Armi Puttonen, Eila Naukkarinen ja Armi Savimäki.

Helmikuu

• 13.2. olivat Hyvän olon puskii- terveys- ja hyvinvointiaiheiset messut Sydän-Laukaan koululla. Esillä oli yhdistyksen ja projektin materiaalia sekä arvontaa. Päivässä mukana olivat Eila Naukkarinen, Armi Puttonen ja Armi Savimäki. Messuvieraita vieraili pöydän ääressä kiitettävästi.

Maaliskuu

• Hallituksen kokous 24.3 toimitilassa.
  • Ergonomia- koulutus Sarahovissa 26.3. Kouluttajana oli McKenzie- osaaja Petteri Ruuskanen. Luennon jälkeen Petteri veti keppijumpan Sarahovin kuntosalilla ja lopuksi oli rentoutus. Koulutukseen osallistui 13 asiasta kiinnostunutta sekä Eila Naukkarinen ja Armi Savimäki.
  • Yhdistyksen kevätkokous oli toimitiloissa 31.3. Käsiteltiin sääntömääräiset kevätkokous asiat sekä projektikatsaus. Kokouksessa oli mukana 17 osanottajaa.

Huhtikuu

• 16.4 Vapaaehtoistyön askelmerkit- työryhmä srk-talolla. Keskustelua vapaaehtoisuudesta ja sen tilanteesta Laukaassa sekä siitä mitä sen eteen voisimme yhdistyksenä ja toimijoina tehdä. Mukana olivat Armi Puttonen, Eila Naukkarinen, Pirjo Tammela ja Armi Savimäki.
  • 16.4 Kirpparitavaroiden inventaario vapaaehtoisten kanssa, mukana Eila Naukkarinen, Armi Puttonen, Pirjo Tammela ja Armi Savimäki.
  • 22.4 Kevätkokouksen jatkokokous toimitilassa, Armi Puttonen, Eila Naukkarinen, Mikael Hammarén, Ritva Markkanen, Raija Ettanen ja Armi Savimäki.
  • 24.4 Omaishoitajien virkistyspäivä Tupaswillassa. Päivään kuului monipuolista ulkoilua, yhdessäoloa, ruokailua ja rentoutusta. Osallistujia oli 31.
  • Omaishoitajien Perinteiset Vappuvipinät pidettiin Sarahovissa. Tanssin, yhteislaulun ja pienten kilpailujen sekä kaskujen kera nautittiin simasta ja munkeista sekä keväisestä tunnelmasta. Iloista vappukansaa oli noin 50 henkeä.

Toukokuu

• 3.5 olivat Kaaripuiston käyttöönotto talkoot haravoinnin merkeissä. Päivään kuului myös sauvakävelylenkki, venyttelyt ja talkookahvit.
  • 21.5 Vapaaehtoistyön askelmerkit- työryhmä kokoontui srk-talolla. Keskustelua jatkettiin vapaaehtoistyöstä lähestyen asiaa ongelma-/tavoitepuu- muodossa. Mukana olivat Pirjo Tammela, Armi Puttonen, Eila Naukkarinen ja Armi Savimäki.

Kesäkuu

• 1.6 oli Ikäihmisten iltapäivä Savion lavalla. Ohjelmassa oli esityksiä, luentoja, yhdessäoloa ja tanssia ja osallistujia oli n. 150 henkeä, Tapahtumassa oli mukana Armi Savimäki.
  • 2.6 Ympyrästä ulos- projektin asiakkaiden seurantakuntotestit Peurungassa. Vapaaehtoisina hoidettavia avustamassa olivat Eila Naukkarinen ja Ritva Markkanen.
  • Eila Naukkarinen ja Armi Savimäki pitivät palaveria ja päivittivät sen hetkistä tilannetta omaishoidossa ja vanhustenpalveluissa vanhuspalvelujohtaja Leila Jylhän kanssa toimitilalla 3.6.
  • Lievestuoreen ja Laukaan omaishoitajien vertaisryhmät tekivät kevätretken Kallioplanetaarioon Jyväskylän Nyrölään, ohjelmassa oli Faaraoiden tähdet- näytös ja ruokailu. Retkellä oli 8 omaishoitajaa sekä Eila Naukkarinen ja Armi Savimäki.
  • Yhdistys teki kevätretken Pohjanmaalle 5.6. Matkalla vierailtiin Kauhavan puukkotehtaalla ja Kauhavan kangasaitassa. Matkalla ruokailtiin Nurmon Fooningissa ja käytiin Seinäjoen Vanha Ullakko- kirpparilla. Matkalla ole 17 osanottajaa.
  • Omaishoitajat ja Läheiset liiton Itä-Suomen alueohjaaja Sirpa Määttä kävi 15.6 tutustumassa yhdistykseen ja toimintaamme. Mukana olivat Eila Naukkarinen, Armi Puttonen ja Armi Savimäki.
  • Kirpparin ja toimitilan pölläytyspäivä yhdessä vapaaehtoisten kanssa oli 22.6. Päivän aikana siivottiin varasto ja lajiteltiin tavaroita kierrätykseen. Päivään osallistui Eila Naukkarinen, Ritva Markkanen ja Armi Savimäki sekä kuusi vapaaehtoistyöntekijää.

Elokuu

• 17.8 SPR:n omaishoitajien tukitoiminta hankkeen työntekijä Kaisa Tauriainen esitteli omaishoitajien kyselyn tulokset srk-talolla.
  • Vapaaehtoistyön askelmerkit- työryhmä kokoontui 17.8 srk- talolla. Keskustellen hahmoteltiin seuraavia askelmerkkejä, mihin suuntaan aletaan toimintaa viemään. Mukana oli Pirjo Tammela ja Armi Savimäki.
  • Diakonityöntekijä Arto Muurikainen, Eila Naukkarinen, Pirjo Tammela ja Armi Savimäki pitivät palaveria 23.8 suunnitellen Papinniemen virkistyspäivää.

Syyskuu

• Eila Naukkarinen ja Armi Savimäki tapasivat 3.9 vammaispalveluohjaaja Anne Koiviston ja keskustelivat omaishoidontuesta ja kriteerien toteutumisesta vammaispuolella.
  • 4.9 Eila Naukkarinen ja Armi Savimäki osallistuivat Terttu Hammarénin hautajaisiin ja muistotilaisuuteen Sarahovissa.
  • 11.9 Omaishoitajien virkistyspäivä Papinniemessä peruuntui viime hetkessä. Arto Muurikainen ja Eila Naukkarinen järjestivät uuden ohjelman: linja-autoretken Sumiaisten veteraanipirtille, jossa ulkoiltiin sauvakävellen, mölkkyä pelaten ja sienestäen. Paistettiin makkaraa, kahviteltiin ja nautittiin yhdessä olosta. Virkistyspäivä jatkui Sumiaisten kirkkoon tutustumalla, josta auto toi osallistujat Vihtavuoren kappelille. Hyvän ruoan jälkeen Lievestuoreen kanttori Pirkko Meriläinen säesti yhteislaulua. Päivän päätti maittavat kahvit. Osallistujia oli 30. Mukana olivat Eila Naukkarinen, Pirjo Tammela ja Armi Savimäki.
  • 13.9 oli palaveri toimitilassa SPR:n Laukaan osaston sekä omaishoitajien tukitoiminta hankkeen vetäjän kanssa tulevasta yhteistyöstä. Yhdistystä edustivat Eila Naukkarinen, Ritva Markkanen ja Armi Savimäki.
  • 16.9. Eila Naukkarinen ja Armi Savimäki osallistuivat AlueAvain- koulutukseen Mikkelissä. AluaAvaimessa Itä-Suomen alueen yhdistysten toimijat ja projektityöntekijät tapasivat ja keskustelivat yhdistystyöstä ja omaishoitoasioista. Päivässä olivat mukana myös alueohjaaja Sirpa Määttä ja 10 toimijaa eri yhdistyksistä.
  • 25.9. Kirpparin oli syyspölläytys vapaaehtoisten ja jäsenten yhteistyöllä järjestetty myyntitapahtuma. Mukana olivat Eila Naukkarinen, Ritva Markkanen ja Armi Savimäki.

Lokakuu

• 7.10. Valtakunnallisen vanhustenviikon ulkoilutapahtuma oli Sydän-Laukaan koulun kentällä. Mukana Eila Naukkarinen ja Armi Savimäki sekä yhdistyksemme jäseniä.
  • Hallituksen kokous ja yhdistyksen syyskokous oli 12.10.
  • 19.10 oli Jaksamis- ja voimavarakoulutus Sarahovissa. Mukana masennushoitaja Ritva Häkkinen, Armi Puttonen, Eila Naukkarinen ja Armi Savimäki sekä n. 10 osanottajaa.

Marraskuu

• Valtakunnallinen omaishoitajien kirkkopyhä oli 21.11. Kirkkopyhään kuului jumalanpalvelus Laukaan kirkossa ja päiväjuhlaseurakuntatalolla.

Joulukuu

• 4.12 oli SPR:n omaishoitajien tukitoimintahanke järjestämä lapsiperheiden pikkujoulujuhla Varjolan tilalla. Yhdistys oli mukana tukemassa päivän järjestämistä.
  • Laukaan Omaishoitajat SAMARIA ei järjestänyt vuonna 2010 varsinaista joulujuhlaa vaan osallistui seurakunnan, eri järjestöjen ja yhdistysten adventtijuhlaan 5.12. Sydän-Laukaan koululla.
  • Glögi- ja piparipäivä oli 10.12. Samarian- kamari kirpparilla.

KOKOUKSET

• Kevätkokous 31.3.2010 ja jatko 22.4.2010
  • Syyskokous 12.10.2010
  • Hallitus kokoontui 3 kertaa.

KEHITTÄMISTOIMINTA

Ympyrästä ulos- projektin ohjausryhmä. Ohjausryhmässä ovat Laukaan kunnan edustajat Heli Lerkkanen, Helin tilalla elokuuhun asti Pia Blomstedt, Eva-Kaisa Niemistö, Elisa Jalkanen ja Sari Patja, Laukaan seurakunnasta Arto Muurikainen. Yhdistyksestä mukana Eila Naukkarinen, Armi Puttonen ja Pirjo Tammela.

VARAINHANKINTA

• Kirpputoritoiminta. Myymälänhoitajana toimi 30.6.2010 asti Pirjo Palonen.
  • Kesäkuussa Pirjon loman aikana myymälästä vastasi Riku Repo, kesäkuussa myös Liisi-Maija Janhunen, 1.7.2010 alkaen Katja Hovilainen, 27.8.2010 alkaen Eija Nikkinen, 1.10.2010 alkaen Anja Hytönen, 20.12.2010 alkaen Raija Haapala.
  • Ahkerat vapaaehtoiset myymälänhoitajat olivat todella arvokkaita paikkamaan lomia ja poissaoloja. Vapaaehtoisina toimivat Anja Hytönen, Saara Kovanen, Anja Lahtinen, Annikki Laitinen, Sisko Lehtoranta, Leena Malinen, Riku Repo, Anja Savolainen, Martta Turunen ja Anneli Tuunainen. Hallituksen jäsenistä vapaaehtoistyössä toimivat Eila Naukkarinen, Ritva Markkanen, Armi Puttonen ja Tarja Al Hanan. Vaatekuljetuksesta SPR:n konttiin vastasivat omilla autoillaan Jarmo ja Virva Naukkarinen, Eila Naukkarinen, Armi Savimäki ja Raija Haapala. Vaatekuljetusten kokoamisessa avusti Ritva Markkanen.
  • Jäsenhankinta
  • Kortit ja adressit

LAHJOITUKSET

• 25.1 Paikallinen yrittäjä Mirja Rosenlöf lahjoitti uusia neulehameita myymäläämme.
  • 18.3 Laukaan Nordean konttori lahjoitti huonekaluja toimitilaamme.
  • Laukaan seurakunta lahjoitti kolehdista saadut varat omaishoitotyön hyväksi yhdistykselle 13.5
  • Laukaan apteekki lahjoitti joulumuistamisrahat yhdistykselle vuonna 2010.

KOULUTUS

• AlueAvain- tapaaminen oli 16.9.2010 Mikkelissä. Yhdistyksestä päivään osallistui Eila Naukkarinen ja Armi Savimäki.
  • 19.10. Jaksamis ja voimavarakoulutus Sarahovi. Mukana masennushoitaja Ritva Häkkinen, Armi P., Eila ja Armi S. sekä n. 10 osanottajaa

Etusivulle